CartDin varukorg är tom!  

Köp- och leveransvillkor

 

Allmänt

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla avtal som du sluter hos IrisParadiset. Genom att beställa varor hos IrisParadiset accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. IrisParadiset.se säljer varor till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig ID-handling för paketförsändelser. Vi förbehåller oss rätten att neka köp.

 

Priser

Alla priser på IrisParadiset är angivna i SEK, inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för eventuella feltryck av prisinformation, fel i artikelinformation samt eventuell slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar. Priserna som anges vid kundens beställningstidpunkt gäller genom hela köpprocessen.

 

Färg och bilder

Vi gör vårt yttersta för att våra produktbilder ska visa varan så som den ser ut i verkligheten. Färgåtergivning av bilder kan dock variera mellan olika bildskärmar och vi kan därför inte garantera att den faktiska färgen är densamma som du sett på din skärm. Vi ber dig också notera att iris kan ha naturliga skiftningar i nyanser, vilket kan förstärkas av skillnader i odlingsförhållanden. Din blommande iris kan alltså variera något i nyans jämfört med produktbilderna. Detta är inget fel, utan naturligt förekommande variationer.

 

Orderbekräftelse

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta snarast kundtjänst om något är oklart. Om du önskar ändra din beställning i efterhand så kontakta kundtjänst så försöker vi hjälpa dig! Vid ändringar i order som redan levererats gäller istället villkoren för returrätt.

Har du inte fått någon orderbekräftelse? Kontrollera din skräppostmapp. Orderbekräftelsen går alltid ut automatiskt i direkt anslutning till din beställning, men ibland hamnar den tyvärr bland skräpposten.

 

Personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR (Dataskyddsförordningen). Se vår integritetspolicy för mer information. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar. Alla bedrägeriförsök och falska beställningar polisanmäls med rättslig följd.

 

Copyright

Allt innehåll på denna webbplats, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör IrisParadiset.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

 

Force Majeure

IrisParadiset är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

 

Betalningsalternativ

IrisParadiset använder sig av Klarna Checkout, en säker, trygg och beprövad betalningsmetod som ger kunden möjlighet att välja olika betalningssätt, se nedan. När du betalar via Klarna dras inga pengar förrän i anslutning till leveransen (obs! gäller även direktbetalning och kortbetalning). Vi erbjuder också betalning via Swish Handel, ett enkelt och tryggt sätt att direktbetala via Swish-appen

Klarna Checkout

Via Klarna erbjuder vi trygg och enkel betalning. I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via bank. Se ytterligare information nedan. Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen, medan själva köpet av varan görs direkt av butiken. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan enbart vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex. banker. Om kredit inte beviljas behöver man välja ett annat betalningssätt, som kortbetalning eller direktbetalning.

Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.

- Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och du betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26,00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du att få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang, växter och specialtillverkade varor.

- Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

- Kortbetalning

Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

- Klarna Direkt

Direktbetalning genom din internetbank kan göras från Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken. Du får ett kvitto skickat från Klarna när varan har levererats från IrisParadiset.

Swish Handel

Swish Handel är en utveckling av Swish-tjänsten speciellt för webbutiker. Med hjälp av Swish-appen kopplas du direkt till Swish från webbutiken och behöver bara godkänna betalningen i appen. Ett mycket enkelt och säkert betalsätt för bekväma direktbetalningar.

 

Minimiorder

Vi tillämpar inget lägsta ordervärde. Alla beställningar är välkomna!

 

Leveransvillkor

Fraktkostnad

Vid köp upp till 799 kr (inklusive moms) betalar du 69 kr i frakt inom Sverige. Köp över 799 kr levererar vi fraktfritt! Vi skickar våra paket med PostNord. Leverans sker till närmaste utlämningsställe. Vi levererar för närvarande endast inom Sverige.

Leverans av lagervaror

Vi skickar din order 1-3 vardagar efter beställning, om inte annan leveranstid anges vid produkten. Under högsäsong kan det ta längre tid. Om någon produkt är slut på lager kommer vi inom kort att kontakta dig per e-post. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella feltryck i artikelinformation eller prisinformation.

Leverans av beställningsvaror

Om produkten är en beställningsvara står den den ungefärliga leveranstiden angivet på respektive produkt. Om produkterna du vill beställa har olika lång leveranstid och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. En order som innehåller varor med olika leveranstid skickas till kunden när samtliga varor finns i lager. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post om detta. 

OBS! Tänk på att hämta ut ditt paket skyndsamt! Växter behöver givetvis komma ur paketet så snabbt som möjligt.

Leveransförsening

Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om våra leverantörer inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. I dessa fall har IrisParadiset rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktföretaget. Tänk på att kontrollera dina adressuppgifter.

Skadade paket

Upptäcker du skador på paketet ska du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, ska du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas tar du kontakt med oss.

Ej uthämtade paket

Ej uthämtad försändelse gäller ej som retur. Du måste alltid hämta ut ett beställt paket. Därefter går det bra att returnera det, i de fall beställningen inte avser växter. Vi debiterar dig 250 kr, plus eventuell kostnad därutöver för förstörda växter, för att täcka våra hanterings- och fraktkostnader för ej uthämtade paket. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25,5%. 

Leverans till annan adress

Önskar du att din order levereras till en annan adress går det bra så länge betalning sker via kort. Vid faktura går det ej att välja en annan leveransadress, då måste vi leverera till din folkbokförda adress.

 

Returrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från det att varan mottagits. Observera att växter är undantagna från returrätten eftersom dessa tar skada av att hanteras flera gånger. Du har dock returrätt på samtliga andra varor hos IrisParadiset, med undantag för presentkort. Returrätten gäller inte i det fall då eventuell försegling/plombering brutits. Varan måste vara i väsentligen obrukat/oförändrat skick för att kunna returneras. Varor som har hanterats i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion kommer att värderas till ett lägre pris än det du köpt dem för. Återbetalningen kommer att reduceras med värdeminskningen. För att kunna erhålla en återbetalning skall originalförpackning, instruktioner och samtliga tillbehör returneras. 

Du gör en retur genom att kontakta kundtjänst via e-post och meddela att du önskar utnyttja returrätten. Vid retur eller byte står du själv för returfrakten tillbaka till oss. Packa in varan väl så att den inte kan skadas under transporten. Bifoga alltid följesedel eller ordernummer, för att vi ska veta vilken order det gäller. Vill du skicka din retur spårbart ska följade e-postadress användas för avisering: info@irisparadiset.se. Returen ska postas till:

Cavena Trading KB, Box 1105, 183 11 Täby

Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så gör vi en återbetalning via Klarna alternativt Swish eller skickar varan som du vill byta till. Vid en retur betalar vi endast tillbaka värdet på varan - ej frakt, returfrakt och eventuell fakturaavgift.

Vill du reklamera en trasig eller felaktig vara ska du sända reklamationen till oss senast 10 dagar efter att du har erhållit varan. Reklamationen gör du via e-post till oss, adressen är info@irisparadiset.se. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta täcker inte de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. För återbetalning när betalning skett med faktura, ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

Har du valt att betala med Klarna faktura så kan du själv gå in och flytta fram förfallodatum på din faktura. Det gör du genom att logga in på Mina sidor. Vill du ringa till Klarna så når du dem på telefon 08-120 120 10.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR (Dataskyddsförordningen). IrisParadiset sparar endast personuppgifter för att kunna leverera varor. E-postadresser sparas för att kunna distribuera regelbundna nyhetsbrev. Personuppgifterna kommer ej att lämnas ut till andra aktörer med undantag av Klarna vid fakturering respektive betalning. 

Önskar du veta vilken information som finns sparad om dig eller uppdatera dina uppgifter så kontakta oss via e-post.

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Vid en eventuell tvist kommer IrisParadiset att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla